«Επίσημη πρώτη» για το τέλος 20€ στους επιβάτες κρουαζιέρας που κατεβαίνουν σε Μύκονο και Σαντορίνη
Αντιδράσεις σε Μύκονο και Σαντορίνη που θεωρούν το χαράτσι των 20 ευρώ «τιμωρία».

Σε ισχύ τίθεται από σήμερα, Τρίτη 1η Ιουλίου, η επιβολή του τέλους των 20 ευρώ ανά επιβάτη κρουαζιέρας που αποβιβάζεται σε κορεσμένα νησιά, όπως είναι η Μύκονος και η Σαντορίνη.
Το μέτρο αυτό έχει διπλό στόχο
- Την αποσυμφόρηση κορεσμένων προορισμών όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος.
- Την άντληση πρόσθετων πόρων από την κρουαζιέρα, οι οποίοι θα χρηματοδοτήσουν έργα υποδομών στα λιμάνια και στον τουριστικό τομέα.
Η νομοθετική βάση προβλέπεται στο άρθρο 27 του νόμου 5162/2024, ο οποίος ψηφίστηκε το 2024 και είχε ανακοινωθεί τον Σεπτέμβριο του 2023 από τον Πρωθυπουργό.
Η νέα απόφαση εκδίδεται με πρωτοβουλία της Προεδρίας της Κυβέρνησης και του υπουργού Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλη Κικίλια.
Λεπτομέρειες εφαρμογής τελών
Η χρέωση καταβάλλεται ανά επιβάτη και ανά λιμάνι, διαφοροποιούμενη ανάλογα με την εποχή:

Oι λεπτομέρειες για τον τρόπο είσπραξης, τους υπεύθυνους φορείς και τον έλεγχο θα καθοριστούν στην ίδια κοινή υπουργική απόφαση, την οποία υπέγραψαν επίσης τα υπουργεία Τουρισμού, Οικονομικών, Εθνικής Οικονομίας και Εσωτερικών.
Χρήση εσόδων
Τα έσοδα από τα τέλη θα διοχετεύονται:
- Στους Δήμους όπου λειτουργούν τα λιμάνια,
- Στο υπουργείο Ναυτιλίας για λιμενικά έργα,
- Στο υπουργείο Τουρισμού για την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος.
Η κυβέρνηση εκτιμά ότι τα έσοδα θα ανέλθουν στα ~50 εκατ. € ετησίως, με κάποιες προβλέψεις να ανεβάζουν το ποσό έως και 100 εκατ. €.
Αντιδράσεις από Μύκονο και Σαντορίνη
Ο κ. Μανώλης Ορφανός, δημοτικός σύμβουλος του δήμου Θήρας επισημαίνει μιλώντας στο Action24: «Είμαστε αυτοί που πληρώνουν το μάρμαρο για το φοροεισπρακτικό τέλος κρουαζιέρας. Πληρώνουμε το μάρμαρο σε μια τουριστική ανισότητα, καθώς όλα τα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας που εξυπηρετούν την κρουαζιέρα είναι στα πέντε ευρώ. Να σημειωθεί ότι αυτό είναι ένα αίτημα πολλών ετών, όλων των προέδρων των λιμενικών ταμείων, για την αύξηση του τέλους της κρουαζιέρας. Δεν ζητούσαν όμως μια τέτοια τεράστια αύξηση, η οποία κατά 2/3, σύμφωνα με τα λεγόμενα της κυβέρνησης, θα πάει σε υπουργείο τουρισμού και οικονομικών και οι δήμοι και τα λιμενικά ταμεία θα πάρουν το 1/3, χωρίς όμως μέχρι σήμερα να γνωρίζουμε πώς θα εισπραχθεί αυτό το τέλος. Σε μια Σαντορίνη που έχει τρία λιμάνια αποβίβασης».
Από την πλευρά του ο κ. Αθανάσιος Κουσαθανας, πρ. δημοτικού λιμενικού ταμείου Μυκόνου, υπογραμμίζει: «Εννοείται ότι είναι αρνητικότατο μέτρο, εννοείται ότι είναι τιμωρία για το νησί, γιατί η Μύκονος και η Σαντορίνη που προσφέρουν τόσα πολλά στην οικονομία της χώρας μας έπερεπε να επιβραβεύονται για όλη αυτή την προσφορά τους. Και αντί να επιβραβεύονται, τιμωρούνται σήμερα. Με επιστολή μας έχουμε ζητήσει να καταργηθεί, κι αν όχι να καταργηθεί να ανασταλεί. Θεωρώ ότι θα έπρεπε η κυβέρνηση να το έχει αναστείλει».